
Natalia Karlsson
Docent
Ämnessamordnare
Lektor
Aktuell forskning inom matematikdidaktik har fokus på utveckling av teoretiska och metodologiska ansatser i förhållande till undervisningsinnehåll och dess sekvensering
Lärarutbildningen
MC624
Forskning
Min forskning är kopplad till områden såsom tillämpad matematik och matematikdidaktik.
Forskningen inom området tillämpad matematik handlar om matematisk modellering av processer inom ramen för icke-linjär dynamisk teori om elasticitet. Det handlar också om att konstruera matematiska modeller och välja matematiska metoder, såväl analytiska och numeriska, för att bland annat lösa icke-linjära system av partiella differentialekvationer och integralekvationer. Det är också kärna i mitt avhandlingsarbete, min forskningshandledare var professor Anatoly A. Burenin.
Forskningen inom området tillämpad matematik handlar också om fuzzy metoder och dess användning för att formalisera en strategikarta. Den föreslagna metoden för att hitta funktionella förhållanden mellan elementen i en strategisk karta baseras på Mamdani's fuzzy inferensmetod.
När det gäller matematikdidaktik handlar forskningen om hur matematiska begrepp, strukturer, modeller och metoder kan transformeras och modifieras i matematikundervisningen samt hur de ”preliminära” matematiska begrepp som undervisas i skolans matematikundervisning kan ges en sådan kvalitet att de utan konflikter kan utvecklas till korrekta matematiska begrepp. Syftet med detta är att kunna erbjuda varje elev möjligheter att tillägna sig ämnet matematik på sin nivå och samtidigt garantera att dessa kunskaper är utvecklingsbara. Dessa modeller utarbetas utgående från såväl teoretiska som empiriska studier.
Resultat av den forskning jag bedriver har presenterats i artiklar, rapporter och på en rad internationella konferenser samt i ett antal böcker med Wiggo Kilborn som medförfattare.
Utbildning
Docent i matematik., PhD i matematik och fysik (disputerade på Ryska vetenskapsakademin år 1997), matematiker och legitimerad lärare för grundskolan , särskolan, sameskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen (matematik, fysik, hållbart samhälle, naturvetenskaplig specialisering, naturvetenskaplig spets och processteknik - energi).
Jag är läromedelsförfattare för forskningsöversikter och läromedel i matematik och matematikdidaktik för högre utbildning och skolan.
Vid nuvarande är jag reviewer för internationella tidsskrifter.
Pågående bokprojekt för undervisning med begåvade elever, för årskurs 1 till 9.
Projekttitel: Matematisk problemlösning (2020 - 2023). Studentlitteratur.
Pågående bokprojekt för Högre utbildning (Lärarutbildning)
Projekttitel: Matematik och Didaktik (2023).