Patrik Åker
Docent
Programsamordnare
Lektor
Jag är lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap. Mina forskningsintressen inkluderar visuell kommunikation, journalistik och historiska perspektiv på medier.
Institutionen för kultur och lärande
PC203
Patrik Åker är docent i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hans forskningsintressen inkluderar visuell kommunikation, journalistik, historiska perspektiv på medier, kulturella föreställningar om medieteknologier, och relationen mellan medier och rumslighet.
Han deltar för närvarande i projektet ”The future of visual journalism in Finland, Russia, and Sweden” som undersöker hur nyhetsorganisationer arbetar med sin visuella journalistik och har tidigare lett projektet ”Fotografisk realism i den digitala tidsåldern” som studerade utbildningar för fotografer. Därutöver har han deltagit i komparativa projekt om bland annat musikanvändning och digitalisering, och hur de faktiska byggnaderna för medieinstitutioner uttrycker föreställningar om mediernas roll i samhället.
Pågående forskningsprojekt
The Future of Visual Journalism in Finland, Russia, and Sweden. Working with Photographs as Visual Truths (Östersjöstiftelsen)
Avslutade forskningsprojekt
2017-2020, Photographic realism in the digital media age (Östersjöstiftelsen)
2012-2015, Music use in the online media age (Riksbankens Jubileumsfond)
2006-2008, Media Houses (Östersjöstiftelsen)
2003-2005, Variable Media Landscapes (Östersjöstiftelsen)
1999-2002, Media Societies around the Baltic Sea (Östersjöstiftelsen)
In English
Patrik Åker is Associate Professor in Media and Communication Studies at Södertörn University. His research interests include visual communication, journalism, historical perspectives on the media, cultural assumptions about media technologies, and the relationships between media and spatiality. He is currently involved in the project “The future of visual journalism in Finland, Russia, and Sweden” which examines how news organizations work with visuals. Before that, he led the project “Photographic realism in the digital media age”, which explored how the challenges facing photography are addressed in photographic education. He has earlier been involved in projects about, among other, music use and digitization, and how the actual buildings for central media institutions express ideas about the role of media in society.