Peter Josephson

Peter Josephson

Docent

Lektor

08-608 43 30 086084330

Institutionen för historia och samtidsstudier

F826

Jag är lektor och docent i idéhistoria och har varit anställd på Södertörns högskola sedan 2014. Under de senaste åren har jag framför allt forskat om historielöshet, och då företrädesvis utifrån ett begreppshistoriskt perspektiv. Ambitionen har varit att bättre förstå inte bara vad man talat om när man talat om historielöshet utan också vad man då har underförstått med historia. Resultatet av denna forskning föreligger i form av en monografi med titeln Historielöshetens historia (Daidalos, 2024), där jag följer historielöshetsbegreppets utveckling från slutet av 1700-talet till idag.

För närvarande planerar jag ett forskningsprojekt där jag ska studera föreställningen om en sinnenas hierarki i västerländsk tanketradition, särskilt med fokus på vilken epistemologisk status man har tilldelat smaksinnet inom å ena sidan filosofin och estetiken och å andra sidan inom gastronomin. En hypotes är att den tidigare föregivet subjektiva och efemära smakupplevelsen kom att genomgå en remarkabel epistemologisk uppvärdering i och med framväxten av en global vinmarknad och innovationerna inom den kemiska smakämnesforskningen under efterkrigstiden. Empiriskt intresserar jag mig i det här sammanhanget bland annat för det så kallade vinspråkets historia liksom för framväxten av vad jag kallar en modern gastronomisk konnässörskultur.

Jag disputerade i Uppsala 2005 på avhandlingen Den akademiska frihetens gränser: Max Weber, Humboldtmodellen och den värdefria vetenskapen, och har därefter forskat bland annat om hur man historiskt har värderat självstudier jämfört med universitetsstudier, hur det gick till när tyska akademiker underställdes kravet på att publicera fler böcker i slutet av 1700-talet, samt om det moderna forskningsuniversitetets framväxt i kölvattnet på en expanderande bokmarknad under decennierna kring sekelskiftet 1800.

Tillsammans med Frans Lundgren har jag publicerat läroboken Historia som kunskapsform (Studentlitteratur, 2014), vilken använts på utbildningar inte bara i idéhistoria utan inom flera humanistiska ämnen runtom i landet.

DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet) är högskolans databas för digital publicering och registrering av publikationer som producerats av forskare, lärare och studenter.

Till DiVA

Forskaren deltar inte i några projekt just nu.