
Karl Ågerup
Professor
Med en bakgrund inom franskspråkig litteratur forskar jag inom litteratur och politik, samt ämnesdidaktik.
Pågående projekt:
Transformativ litteraturundervisning med didafiktion
Genom transformativt lärande kan elever utveckla mer öppna, reflekterande och inkluderande perspektiv samt uttrycka sig självständigt. Under 2026 och 2027 prövar vi didafiktion och transformativt lärande på tre svenska gymnasieskolor. Didafiktion är litterära berättelser som gestaltar ett sociohistoriskt innehåll med estetiska och pedagogiska medel.
I samarbete med Olle Nordberg, Uppsala universitet.
Finansiär: Riksbankens Jubileumsfond och Södertörns högskola
Litterär översättning och Nobelpriset
Inom projektet utreds översättningens roll för valet av Nobelpristagare i litteratur, samt omkringliggande frågor. Projektet involverar både litteraturvetare, översättningsforskare och översättare.
I samarbete med Paul Tenngart, Lunds universitet.
Finansiär: Kungliga Vetenskapsakademien
ISCOD
Internationell konferens inom komparativ didaktik är ett initieringsprojekt som stöttar och driver forskning inom komparativ didaktik. Forskare inom komparativ didaktik relaterar olika delar av utbildningssystemet till varandra och studerar interdisciplinära och internationella mönster som har relevans för undervisning och lärande. Ämnesdidaktikforskare möts i den komparativa didaktiken för att dra nytta av varandras arbete med till exempel metodutveckling och datainsamling.
Finansiär: Riksbankens Jubileumsfond.