Dela

Facebook Mail Twitter

2019-06-11

Årets Sommarhögskola är igång på Södertörns högskola!

Sommaren är här och förväntan ligger i luften. Men för det 50-tal högstadieelever som samlats på Södertörns högskola är det inte bara sommarlov som lockar just nu - de har den här veckan börjat på Sommarhögskolan.

Student läser på en surfplatta

Ungdomarna som är i 14-års åldern och kommer från olika skolor i Järfälla, Huddinge och Södertälje får under en och en halv vecka, den 10 till 19 juni, prova på flera aktiviteter på högskolan. Satsningen är ett samarbete mellan högskolan och kommunerna och eleverna söker själva sin plats och motiverar varför de vill vara med.

Under nästan ett decennium har Sommarhögskolan lockat till sig hundratals elever som utformat alltifrån datorspel och skulpturer till tidningar och teateruppsättningar. Andrea Didon som är adjunkt på Södertörns högskola och projektleder Sommarhögskolan berättar:

- Sommarhögskolan är en chans för ungdomarna att se, prova på och lära sig mer om högskolan och för oss att motivera och inspirera dem för framtiden. Att genom praktisk handling bredda upplevelsen av högre utbildning och visa att kunskapsutveckling inte är skrämmande utan något roligt.

Årets tema är ”Drömsamhället” vilket är utgångspunkt för samtliga arbeten som ska skapas under dagarna. Eleverna får själva tolka temat och väljer bland de fyra inriktningarna journalistik (text och källkritik), spel och media (spelanalys, utveckling och design), miljö och politik (hur kan vi påverka och hantera klimatförändringarna) samt utveckling (identiteten i en global värld).

Förutom inriktningsarbetet är olika utflykter inplanerade, bland annat ska eleverna intervjua politiker under Järvaveckan och göra en stadsvandring i Stockholm. Sommarhögskolan leds av högskolestudenter från flera olika program som guidar och tillsammans med eleverna undersöker, skapar nyfikenhet och stimulerar arbetets utveckling.

- Våra studenter har jobbat ihärdigt med detta under våren, och det är kul att se hur projektet framskridit och hur de verkligen tagit det till sig. Målet är mötet mellan student och elev, man diskuterar, går på studiebesök och löser uppgifter tillsammans, säger Andrea Didon och fortsätter:

- Det handlar om att stärka självkänslan hos ungdomarna genom att arbeta kreativt. Tanken är också att få eleverna att fundera mer kring möjligheterna med studier och alla spännande val som finns.

Sommarhögskolan avslutas med en gemensam examensceremoni den 19 juni där eleverna får presentera och redovisa sina arbeten för varandra och sina familjer.

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2019-06-13