Konst i undervisningen - ett framgångsrecept
Redan under lärarutbildningen på Södertörns högskola får studenterna ta del av konst och estetiska uttrycksformer, både genom att se på och diskutera föreställningar men också genom att själva prata om konst i undervisningen och att själva praktiskt pröva på olika konstformer som bild, dans, musik och teater konst. Och det har visat sig vara ett framgångsrecept.
– Många lärosäten har så klart estetiska läroprocesser i sin undervisning men det som är unikt för Södertörns högskola är att vi har valt att ha praktiska inslag i undervisningen och att vi gör det återkommande, säger Fia Fredricson Flodin, programsamordnare för fritidshemsutbildningen på Södertörns högskola.
Nyligen så fick studenterna se föreställningen ”Havet stormar”, en dansföreställning av Avart dans och rörelse med utgångspunkt i barnens lek och där ensemblen tagit fram föreställningen genom att studera barns lek och intervjua dem. Föreställningen visades på Södertörns högskola och är ett samarbete med Dans Cirkus Region Stockholm, Huddinge kommun och SH Innovation.
– Tanken med det är att studenterna själva ska få uppleva föreställningen och sen också få uppleva hur det är att se en föreställning tillsammans med barn. Nu i år så gick ju inte det på grund av covid-19 men annars brukar vi göra så. Och där är ju tanken att både se hur man själv reagerar och får för känslor kring en föreställning och det blir ett lärande att förstå hur barn reagerar, säger Fia Fredricson Flodin.
Tanken med att visa konst och estetiska uttryck redan under utbildningen är också att lärarstudenterna och fritidshemsstudenterna ska få upp ögonen för att man kan använda detta på flera sätt i undervisningen.
– Om man efter en föreställning pratar om vad man har sett och upplevt så kan man koppla den till massor av ämnen där man till exempel kan använda rörelse eller dans. Och det är viktigt att se att man kan få en kunskap på flera sätt och det kan ofta hjälpa barn som har det lite svårare i skolan, säger Fia Fredricson Flodin.
Tilde Svantesson som läser grundlärarutbildningen med inriktning fritidshem, en arbetsintegrerad utbildning och arbetar samtidigt tycker att hon fått upp ögonen just för hur man kan använda konst i undervisningen.
– Jag ser mer hur man enkelt kan få in rörelse i barnens vardag och hur man till exempel kan testa att införa dansmatte som ett sätt att lära sig matematik. Just i föreställningen ”Havet stormar” såg man hur de hade fått in barns lek och hur det blev en dans och där tänker jag att vi i skolan kan vara lyhörda för vad barnen är intresserade av just nu och jobba utifrån det med rörelse och andra ämnen, säger hon.
Sidan är uppdaterad
2020-12-04