Dela

Facebook Mail Twitter

Sommarhögskolan 2023 – nyfikna elever fick en glimt av livet på högskolan

För 11:e gången gick Sommarhögskolan av stapeln och samlade elever i årskurs 7 och 8 som fick testa på hur det är att studera på högskolan.

En grupp elever står runt en stor brädspelsplan. 

Studieteknik, havsplanering och stadsvandring var bara några av de saker som stod på programmet under årets upplaga av Sommarhögskolan som i år arrangerats i samarbete med Järfälla och Sollentuna kommun. Under åtta dagar samlades elever från Kvarnskolan, Källtorpskolan, Edsbergsskolan och Turebergsskolan. Allt med målet att lära sig mer om hur det är att vara student, eller varför inte forskare.

− Man tror att det är på ett visst sätt att plugga på högskolan, men det är så mycket mer. Det finns så många olika kurser och program, säger Anila Morina som nyss gått ut åttonde klass på Källtorpsskolan i Järfälla.

Hon och kompisarna Sirin Hasan, Dhimitra Bufi och Carolina Herrera Ubilla är alla överens om att det varit mycket roliga dagar på högskolan. De tror också att satsningar som Sommarhögskolan är viktigt för att uppmuntra elever till att plugga vidare. Något som de själva absolut funderar på, men exakt vad får framtiden visa. Nu är siktet inställt på att börja nian och sen gymnasiet.

− Jag kom också till Sommarhögskolan för att träffa nya kompisar. Och maten var jättegod!, säger Carolina Herrera Ubilla.

Gruppbild över elever från sommarhögskolan 2023 tillsammans med studentambassadörer och lärare

Elever möter forskare och studenter

Sommarhögskolan arrangeras årligen, precis i början av sommarlovet, tillsammans med några Stockholmskommuner. I år var det Järfälla och Sollentuna kommuner. 20 elever från varje kommun bjuds in och det är högskolans forskare, lärare och studenter som står för programmet. I år deltog även forskare från KTH för att skapa ett än mer spännande och matnyttigt program.

Flera av aktiviteterna under veckan att gått ut på att väcka elevernas egen nyfikenhet och kreativitet. Men också öppna upp för diskussion och ge dem nya perspektiv. Som i Karl Bergströms workshop i brobyggnation. Varje grupp fick ett material att arbeta med: papper, pärlor, piprensare eller glasspinnar. Några fick hjälpmedel som lim, andra ingenting. Uppgifter var ett bygga en bro mellan två bord.

− Det handlar i grunden som att lära sig om resursfördelning och hur orättvis den kan vara. Vissa får starka och bärande material, vissa får de som fogar dem samman, andra det estetiska. Men ingen har allt, säger Karl Bergström, lektor i medieteknik.

"En vacker verksamhet"

För Sollentuna kommun var det första gången de var med i projektet och Johan Hesselgren, VFU-klustersamordnare, sammanfattade sina intryck så här:

− En vacker verksamhet, och det är något som kan hjälpa oss i kommunen att nå målen om att inte ha några utsatta områden till 2030. Det finns en tydlig korrelation mellan gymnasiet, vidare studier och hur man lyckas i samhället. Sommarhögskolan inspirerar verkligen och nu har vi sju ambassadörer med oss som kan berätta hur roligt de haft det och locka nya elever till nästa år, säger han.

En person som däremot varit med sedan starten är Gabriella Vuorenlinna, VFU-ansvarig i Järfälla kommun.

− Vi har sett att elever som varit deltagit i Sommarhögskolan kommer tillbaka mer motiverade efter sommarlovet och sprider en positiv stämning. Det är ett bra sätt att motivera elever till vidare studier, säger hon.

 

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2023-06-22