Kurser och workshops

Enheten för högskolepedagogisk utveckling erbjuder en mängd olika utbildningstillfällen: kurser, workshops och andra arrangemang. Välj och anmäl dig redan idag!

Klicka på de gula boxarna för att få mer information. Längst ner hittar du information om platser, poäng och priser för externa deltagare.

Kurser våren 2024

  • Baskurs i högskolepedagogik (sv)
  • General Course in Teaching and Learning in Higher Education (Baskursen in English)
  • Fortsättningskurs i högskolepedagogik
  • Att skriva fram sina pedagogiska meriter
  • Teaching and Learning in the International Classroom
  • Auskultation för kollegial utveckling
  • Högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt för arbetslag
  • Continuation course in Swedish for internationally recruited staff

Kurser hösten 2024

  • Baskurs i högskolepedagogik (sv)
  • Att handleda forskarstuderande
  • Pedagogiskt ledarskap
  • Att handleda självständiga arbeten

Generativ AI i högre utbildning: Potential, utmaningar och dialog för framtidens lärande, 16/5

I denna onlineföreläsning riktar vi oss specifikt till dig som är lärare inom högre utbildning och belyser hur generativ AI har potentialen att stärka studentens lärande och lärarens arbete. Vi utforskar både möjligheter och de utmaningar som följer med att integrera generativ AI i undervisning, inklusive aktuella risker och begränsningar. I föreläsningen visas också praktiska exempel på hur AI kan användas på ett ansvarsfullt och effektivt sätt inom högskolepedagogiken och undersöker strategier för att hantera potentiella risker.

Som en fördjupning av föreläsningen förs efterföljande samtal med Martin Jonsson, professor i medieteknik vid Södertörns högskola där även deltagarna ges möjlighet att ställa frågor och på andra sätt bidra till samtalet. Tillsammans kanske vi kan närma oss svaren på de stora frågorna om hur vår kunskapssyn påverkas av teknikutvecklingen inom generativ AI och vilken roll högre utbildning kommer att ha.

Medverkande:
Marcus Strömbäck Hjärne, Pedagogisk utvecklare Luleå tekniska universitet och fil.dr i beteendevetenskapliga mätningar samt lärare matematik och filosofi.
Martin Jonsson, professor i medieteknik vid Södertörns högskola som har forskat om samskapande med AI i olika sammanhang, bland annat inom programmeringsundervisning.

16/5 kl. 12-13 (online)

Moderator: Ingrid Forsler, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och utvecklingsledare för digitaliseringnoden.

Anmäl dig här! Länk till annan webbplats.

AI-assisterat skrivande i högskolan, 27/5

Den här workshopen är för dig som vill pröva på AI-assisterat skrivande med hjälp av Copilot eller Chat GPT.

Skrivande är centralt i mycket av högskolans verksamhet. Och trots att AI-drivna chattbottar ofta kritiseras för att skriva dålig prosa och ha noll koll på fakta, så används dom mer och mer i fler och fler sammanhang. Många förutspår att både samhället och många yrken kommer att förändras i grunden.

Målet med workshoppen är dels att du ska lära dig hur du kan få användning av en chattbott i ditt dagliga arbete, dels att du ska bilda dig en egen uppfattning om AI-assisterat skrivande för att kunna delta i diskussionen om hur högskolans undervisning och verksamhet kan utvecklas för att möta ett förändrat samhälle och arbetsliv.

Workshopen leds av Karin Milles, professor i svenska, och är en del i HPU:s workshopserie om AI-kompatibla examinationer.

Tid: 27 Maj, kl. 13-15

Plats: UB785

Vi bjuder på kaffe och muffin!

Anmäl dig här Länk till annan webbplats.!

"Jag har en del funderingar kring Funka", 20/11

Som lärare möter vi ofta studenter som har fått besked om stöd på grund av varaktig funktionsnedsättning. I intygen finns beslut och rekommendationer om anpassningar i undervisningen. Vilka anpassningar kan vi göra? Och vad kan och bör vi inte göra?

I workshoppen möter vi en student som har ett sådant intyg om stöd. Funka:s samordnare redogör för riktlinjer som finns och för hur processen ser ut för att få stöd beviljat. Framför allt pratar vi pedagogik och hur vi kan lägga upp undervisningen så att vi ger bra förutsättningar för alla studenter. Erfarenhetsutbyte i fokus!

Anmäl dig här! Länk till annan webbplats.

 

Obligatoriskt för att få ansöka om pedagogisk meritering är att ha deltagit i en ansökningsworkshop vid högskolepedagogiska enheten. Om du gått workshoppen tidigare eller deltagit i kursen Att skriva fram sina pedagogiska meriter räknas detta som likvärdigt.

Workshoppen inleds med information om ansökningsprocessen från meriteringskommitténs ordförande Lena Roos. Även om du varit med på en workshop tidigare år eller gått kursen Att skriva fram sina pedagogiska meriter är du välkommen till detta informationstillfälle för att få veta mer om ansökningsprocessen.

När:
23 jan (inför ansökan 25/3) kl 14-16 i PA239. Anmäl dig. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
3 september (inför ansökan 28/10) kl. 14-16 i PA239. Anmäl dig. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Vill du få tillfälle att reflektera över och utveckla din egen undervisning tillsammans med dina kollegor? Den här kursen bygger på att kollegor auskulterar på varandras undervisningstillfällen, ger varandra feedback och utvecklas tillsammans. När minst tre lärare anmält sig startar vi en grupp som blir varandras kritiska vänner. HPU samlar gruppen till en förberedande workshop. Deltagarna auskulterar på varandras undervisning, lär sig av varandra och utvecklar sin undervisning. (Det kan ske på distans eller på campus om situationen så tillåter.) Efter vägen beskriver man och reflekterar över sina erfarenheter. Kursen avslutas med ännu en träff där man sammanfattar sina insikter. Man kan anmäla sig individuellt och paras då ihop med andra, men vi välkomnar också arbetslag att anmäla sig tillsammans och bilda egna grupper. Tider bestäms av deltagarna tillsammans. Kursen motsvarar 2,5 hp.

Mejla Hedda Söderlundh om det låter intressant! hedda.soderlundh@sh.se

I kursens fokus står frågan om med vilken expertis handledaren bidrar till den handleddas arbete. Hur förhåller sig handledarens pedagogik, ämneskunnande och vetenskapliga kompetens till specifik handledarkompetens? Med andra ord: Hur bidrar handledningen till bättre självständiga arbeten och vad krävs av handledaren?

Kursens syfte är att utifrån litteratur, deltagarnas erfarenheter och fallstudier identifiera handledningens problem och möjligheter. Kursen examineras genom en muntlig presentation och en skriftlig reflektion av någon av handledningens aspekter. Därutöver ska kursdeltagarna antingen auskultera vid två handledningstillfällen samt redovisa detta i en reflekterande rapport eller skiva ett konferenspaper/en artikel. Kursen motsvarar 7,5 högskolepoäng.

Målen för kursen är att kursdeltagarna:

  • utvecklar sin kunskap om och förmåga i att handleda studenters självständiga arbeten med särskilt fokus på forskningsfrågan
  • utvecklar sin förståelse för med vilken expertis de bidrar med till den handleddas uppsatsarbete
  • reflekterar över hur relationen mellan handledare och student skiljer sig åt i förhållande till andra undervisningssituationer
  • utvecklar metoder för hur handledning av hög kvalitet kan genomföras inom den tid som finns till förfogande

Kursen innehåller:

  • det självständiga arbetets olika syften
  • handledningsmodeller
  • vissa regelfrågor
  • studenters perspektiv på handledning
  • handledning på handledning, alltså i mindre grupper presenterar och diskuterar kursdeltagarna kniviga fall hämtade från den egna handledningserfarenheten
  • examination och bedömning av självständiga arbeten

Schema kommer senare!

Anmäl dig här! Länk till annan webbplats. (HT24-VT25)


Kursen syftar till att stödja dokumentation av pedagogisk meritering, men ska också ses som ett sätt att utveckla den egna undervisningen och rollen som lärare. Kursen fokuserar huvudsakligen på självreflekterande texter av det slag som brukar ingå i pedagogiska meritportföljer eller liknande sammanhang där pedagogisk skicklighet ska redovisas. Även skrivande i syfte att beforska sin egen undervisningspraktik, kollegial respons (kritisk vän) samt ett auskultationstillfälle ingår.

Förkunskaper:

Baskurs i högskolepedagogik, men vi rekommenderar minst 15 poäng i högskolepedagogik som är ett krav för att ansöka om pedagogisk meritering.

Kursen motsvarar 2,5 hp.

Schema:

21 feb - Workshop 9-12 i PA239, därefter gemensam lunch samt 13- 16.30 eget arbete i gemensam lokal MA786.
7 mars - Workshop 9-12 i PA239. Eget arbete 13-16 men i gemensam lokal, MA786.
11 april - Föreläsning 10-12 i PA239, eget arbete därefter, enskilt.
15 maj - Eget arbete 9-12 (utan lokal) . Seminarium 14-16 i MC546.
3 juni - Gemensam skrivdag, men utan lärare.
30 augusti - Seminarium 11-13 i PA239 inklusive gemensam lunch samt 13-15 eget arbete.

OBS! Heldagar men med egen skrivtid avsatt.

Anmäl dig här! Länk till annan webbplats. (VT24)

Baskursen vänder sig till undervisande forskare, lärare, doktorander och administratörer med relativt begränsad undervisningserfarenhet eller med längre erfarenhet men med önskan att tydligare förankra sin praktik i högskolepedagogisk metodologi. Det primära syftet är att utrusta deltagaren med handlings- och reflektionsverktyg som kan bistå dem i utformningen av undervisning. I möjligaste mån utgår vi från deltagarnas erfarenheter och arbetar i workshopformat med den egna ämnespraktikens situationer och aktuella problem eller med andra autentiska situationer. Vi hämtar perspektiv och tankeredskap från olika teoribildningar och beprövad erfarenhet.

I möjligaste mån utgår vi från deltagarnas erfarenheter och arbetar i workshopformat med den egna ämnespraktikens situationer och aktuella problem. Vi hämtar perspektiv och tankeredskap från olika teoribildningar och beprövad erfarenhet.

Några exempel på teman som kan ingå är: pedagogik för kritiskt tänkande, studentaktiva arbetsformer, varierad examination, föreläsningsretorik, seminariedidaktik, responsgivning, digitala medier och tekniskt stöd samt konstruktiv länkning. Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarierna och en skriftlig portfölj.

Kursen motsvarar 7,5 hp.

Anmäl dig här! Länk till annan webbplats. (HT24, svenska)

Lärare på kursen är Hélène Edberg och gäster.


Fortsättningskursen i högskolepedagogik vänder sig till lärare, doktorander och administratörer som, oavsett undervisningserfarenhet, behöver vidga sin grundläggande pedagogiska utbildning.

Syftet är att stärka deltagarens reflekterande hållning till högskolepedagogiska teorier och praktiker genom att fördjupa och bredda perspektiven från baskursen del I. Kursen ger dessutom grundläggande pedagogisk kompetens i enlighet med kriterier som fastslagits i Södertörns högskolas anställningsordning, baserade på SUHF:s rekommendationer. I möjligaste mån utgår vi från deltagarnas erfarenheter och arbetar i workshopformat med den egna ämnespraktikens situationer och aktuella problem eller med andra autentiska situationer. Vi hämtar perspektiv och tankeredskap från olika teoribildningar och beprövad erfarenhet.

Kursen motsvarar 7,5 hp.

Preliminärt schema:

Seminarium 1: Torsdag 11 april 13-16 PA238 Den reflekterande praktikern Hélène Edberg
Seminarium 2: Torsdag 18 april 13-16 PA238 Om bildning Anders Burman
Seminarium 3: Torsdag 16 maj 13-16 PA238 Om studenten som partner Maria Wolrath Söderbergh
Seminarium 4: Torsdag 30 maj 13-16 PA238 Om uppsatshandledning Maria Zackariasson
Seminarium 5: Torsdag 12 sept 13-16 Om hållbarhet Maria Wolrath
Seminarium 6: Torsdag 19 sept 13-16 Om mångfald Anna Ambrose & Therese Lind
Seminarium 7: Torsdag 3 okt 13-16 Om textrespons Hélène Edberg & Kajsa Sköldvall
Seminarium 8: Torsdag 10 okt 13-16 Mer om hållbarhet Hélène Edberg
Seminarium 9: Torsdag 24 okt 13-16 Mer om kritisk reflektion Anna Malmbjer

Kursen är full! Mejla hp@sh.se för att ställa dig i reservkö.

Kontakt: 
helene.edberg@sh.se
hp@sh.se

The General Course in Teaching and Learning in Higher Education is intended for PhD students, teachers and administrators with relatively limited teaching experience.

The primary purpose is to equip participants with dynamic action and reflection tools which can be useful in the design of teaching. Where possible, we assume the participants' experiences and working in workshop form with real situations from their own field and current problems. We pick perspectives and "thinking tools" from different theories and proven experience. Some examples of topics that can be included are: Education  for critical thinking, student active working, varied examination, lecture rhetoric, seminar didactics, how to give  feedback, digital media and technical support as well as constructive alignment. The course is assessed  through active participation in the seminars and a writing portfolio.

Teacher of the course is Hélène Edberg with guests.

Preliminary timetable:

Seminar 1: Tuesday 6th Feb 13-16 PA238 Introduction Hélène Edberg (HE)
Seminar 2: Tuesday 13th Feb 13-16 PA238 Constructive Alignment, (HE)
Seminar 3: Tuesday 20th Feb 13-16 Digital resources Anna Nilsson, Victoria Naverfeldt on Zoom.
Seminar 4: Tuesday 5th March 13-16 PA238 Small groups HE
Seminar 5: Tuesday 12th March. 9-12 Rhetoric group 1 PA238 HE, 13-16 group 2 PC249 Maria Wolrath Söderberg
Seminar 6: Tuesday 19th March 13-16 PA238 Academic Writing Elisabeth Drion
Seminar 7: Tuesday 23d April. 13-16 PA238 Critical Pedagogy Katarina Mattsson
Seminar 8: Tuesday 7th May 13-16 PA238 Legal rights Peter Armstrong Wedborn
Seminar 9: Tuesday 14th May. 13-16 PA238 Assessment HE

Sign up here! Länk till annan webbplats. (spring 2024, english)


Kursens övergripande syfte är att bredda och fördjupa deltagarnas kunskap om forskarutbildning samt öka deras kompetens som handledare. Kursen bygger på kollegial samverkan och erfarenhetsutbyte där deltagarna lär av varandra och sina olika ämnesmässiga erfarenheter. Utifrån seminarier, kurslitteratur och deltagarnas egna muntliga och skriftliga presentationer diskuteras skilda aspekter av forskarutbildning och forskarhandledning. Viktiga mål är att deltagarna efter slutförd kurs skall kunna:

  • Redovisa kunskap och insikt om forskarutbildningens nationella, centrala och lokala föreskrifter samt normer som bör styra god sed i forskarhandledning.
  • Förklara hur handledningens och forskarutbildningens organisering kan främja den forskarstuderandes progression.
  • Identifiera och förklara förutsättningar för att en förtroendefull relation mellan handledare och forskarstuderande skall kunna upprättas och hur forskarhandledning bedrivs som gott ledarskap.
  • Värdera betydelsen av planering och samråd som ger den forskarstuderande och handledaren överblick över projektet, och möjlighet att planera för en god progression genom forskarutbildningens olika faser.
  • Förklara relevansen av ett kritiskt maktperspektiv på forskarhandledningens och forskarutbildningens praktik och hur det kommunikativa samspelet i handledningen påverkas av faktorer som genus, mångfaldsfrågor och social bakgrund.
  • Demonstrera en vidgad repertoar av pedagogiska handlingsmöjligheter för att på bästa sätt kunna främja den forskarstuderandes utveckling.

Kursen svarar mot högskoleförordningens krav på att en handledare ska ha genomgått erforderlig utbildning.

Kursen motsvarar 7,5 högskolepoäng.

För tillträde till kursen krävs doktorsexamen. Kursen vänder sig till såväl nya som erfarna doktorandhandledare.

Lärare: Marta Edling med gäster

Schema HT24/VT25:

15/11 9-12 PA239

29/11 9-12 PA239

13/12 9-12 PA239

31/1 9-12 PA239

7/2 9-14.30 PA239 (+ grupprum PC249, PC252, PC253 10-12)

Internat med övernattning 20-21/2 (heldagar)

Anmäl dig här Länk till annan webbplats.! (HT24/VT25)

This course is a continuation of the beginner’s Swedish course given during the fall 23 at Södertörn University. The course is led by PhD Ulf Larsson, lecturer in Swedish at Södertörn University. He has taught Swedish as a Foreign Language for almost 10 years, mostly at Osaka University, Japan.

Among aspects studied will be the temporal system of Swedish verbs, advanced Swedish syntax, idiomatic Swedish, domain related vocabularies, literary texts, conversational patterns, style and register, different text genres and the more. Having mastered the learning objectives of the continuation course, you will have knowledge of Swedish corresponding to the A2 level of CEFR (and a bit of the B1 level).

The course consists of 9 lessons of 3 hours each (13-16 h): 12/4, 19/4, 26/4, 3/5, 9/5, 17/5, 24/5, 31/5, 7/6

Knowledge of Swedish corresponding to CEFR level A1 is mandatory for this course. Please also notice that this course is not linked to the ordinary LADOK credit system, but upon mastering the learning objectives, you will receive a course diploma at the end of the course.

Interested in this course? If so please sign up here Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.!

The number of participants is limited to 12.

Last day to register is April 1th.


Forskning visar tydliga kopplingar mellan pedagogisk kvalitet och att lärarkollegiet arbetar tillsammans och gemensamt diskuterar, reflekterar och utvecklar sin undervisning. Det här är något de flesta lärarkollegier gör i olika utsträckning, men vi vet att det kan göra skillnad att göra det mer systematiskt. På Högskolepedagogiken vill vi befordra att det sker och i detsamma möjliggöra att sådant arbete blir till en erfarenhet som kan räknas in i pedagogisk meritering. Därför erbjuder vi våra medarbetare att forma en kurs kring ett gemensamt utvecklingsarbete. Ett arbetslag (för en delkurs, en termin eller ett program) kan samlas kring ett problem eller tema som man vill arbeta med. Högskolepedagogiken bidrar med en handledare. Tillsammans formar vi en kurs och bestämmer hur examinationen ska se ut utifrån de ramar som kursmålen ger.

Kursen motsvarar 2,5hp.

Lärandemål:

  • Designa ett pedagogiskt utvecklingsprojekt utifrån aktuell högskolepedagogisk litteratur och teoribildning
  • Argumentera för projektets relevans med utgångspunkt i den egna praktiken och i relation till högskolepedagogisk litteratur och teoribildning
  • Använda modellen kritiskt vänarbete för att genomföra pedagogiskt utvecklingsarbete.

Maila hedda.soderlundh@sh.se om ditt arbetslag vill göra en sådan kurs.

Pedagogiskt ledarskap för ämnes- och programsamordnare

Kursen syftar till att konkretisera samordnarens pedagogiska uppdrag och ger deltagarna verktyg att leda ämnets eller programmets pedagogiska utveckling. Kursen bygger på högskolepedagogisk litteratur om goda undervisningsmiljöer, erfarenhetsutbyte mellan deltagarna och reflexion över temat akademiskt lärarskap på Södertörns högskola. Under kursen skriver deltagarna en vision och handlingsplan för ämnets eller programmets fortsatta pedagogiska utveckling. Kursen motsvarar 3hp.

Förkunskaper

Baskurs i högskolepedagogik 7,5 poäng

Deltagare

Kursen har plats för 10 deltagare. Plats ges till den som har uppdrag som ämnes- eller programsamordnare vid Södertörns högskola.

Lärare på kursen

Sofia Lundmark (programsamordnare på ämnet medieteknik) och Hedda Söderlundh (tidigare ämnessamordnare för ämnet svenska och föreståndare för högskolepedagogiken)

17/9 kl.13-16 UB785
1/10 kl.13-16 UB785
22/10 kl.13-16 UB785
12/11 kl.13-16 UB785

Anmäl dig här Länk till annan webbplats.! (HT24)

Would you like to learn more about teaching in English and/or teaching in international settings? This spring, Södertörn University is offering a continuous professional development course, "Teaching and Learning in the International Classroom", for staff members who teach or plan to teach in English and/or in an international setting. There is presently an opening for ten lecturers to get 30 hours (7,5 lt) of course participation financed by the Advisory Board for Internationalisation, Internationaliseringsrådet. For more information, please email international@sh.se

The course addresses specific conditions that characterize the international classroom in terms of learning activities and examination procedures. It aims to make internationalization a rewarding and enriching experience for both international and domestic student groups. The course also provides ample opportunities to practice English and learn useful rhetorical tools for improved presentation techniques.

The course comprises a preparatory introduction, a two-day workshop, and a final campus-based seminar. Additionally, participants will design a pedagogical project that can be implemented in their own teaching practice.

The examination for this course requires mandatory active participation and submission of an examination paper, which should consist of the design of an educational project. Successful completion of the course corresponds to 3 credits.

Dates:

10/4: 09-16
24/4: 09-12
6/5: 13-15
27/5: 13-16

There will be one additional date.

Sign up here! Länk till annan webbplats. (Spring 2024)

 


Bra att veta om priser, platser och poäng

Först till kvarn

Alla kurser har ett begränsat antal platser. Först till kvarn gäller utom på projektkursen där särskilda bedömningsgrunder gäller. Anmäl dig till kurserna senast två veckor innan kursstart (annan deadline kan gälla kurser som ges på andra lärosäten). Kurser och workshoppar är avgiftsfria för medarbetare på Södertörns högskola. Intresserade från andra lärosäten kan köpa platser.

Regler kring bokning och avbokning för interna deltagare

Bokning av platser på alla utbildningstillfällen sker via anmälningsformuläret som finns för respektive kurs här på hemsidan. Om du får förhinder, avanmäl senast en vecka före kursstart till hp@sh.se

Regler kring bokning och avbokning för externa deltagare

Bokning av platser på alla utbildningstillfällen sker via anmälningsformulären som finns för respektive kurs här på hemsidan. Platserna kan avbokas utan kostnad fram till en månad före kursstart. Därefter debiteras halva avgiften fram till två veckor före kursstart. Därefter debiteras hela avgiften. Avboka genom att mejla hp@sh.se. Vid anmälan anges fakturanummer samt eventuell referens. Beloppet faktureras + moms.

Priser
Baskurs i högskolepedagogik 7,5 p, 15 000 kr + moms
Fortsättningskurs i högskolepedagogik 7,5 p, 15 000 kr + moms
Handledning av forskarstuderande 7,5 p, 25 000 kr + moms
Att handleda självständiga arbeten 7,5 p, 20 000 kr + moms
Teaching and Learning in an International Classroom 3p, 7 000kr + moms.

Inga poäng i Ladok

De poäng som anges ovan rapporteras inte i Ladok. Det gäller samtliga deltagare, interna och externa. Enligt praxis inom svensk högskolepedagogik får deltagaren ett kursintygintyg där det anges hur många högskolepoäng kursen motsvarar. En kursveckas heltidsarbete motsvarar ca 1,5 högskolepoäng. Efter genomgången kurs kan dessa poäng tillgodoräknas doktorander inom forskarutbildning, om så utbildningsplanen tillåter.