Södertörns högskola 

Bli förskollärare med djupare förståelse för kulturarv och språk

Program

Förskollärarutbildning med interkulturell profil, inriktning nationella minoriteter och romani chib

210 hp

Höst

100%

Campus

Vill du ha ett samhällsviktigt jobb och arbeta med barns lärande och utveckling? Utbildningen ger dig förutsättningar att skapa en inkluderande miljö och leda arbetet i förskolan utifrån kunskaper om nationella minoriteters språk, kultur och rättigheter.

Examensbenämning: se utbildningsplanen för examensbenämning.

Hur funkar högskolestudier egentligen?

Hur funkar högskolestudier egentligen?

Samhällsfrågor att arbeta med i framtiden

Vi har kopplat våra utbildningar till FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Detta är mål som du kan få verktyg att arbeta med i framtiden:

God utbildning för alla God utbildning för alla
Jämställdhet Jämställdhet
Minskad ojämlikhet Minskad ojämlikhet
Hållbara städer och samhällen Hållbara städer och samhällen
Fredliga och inkluderande samhällen Fredliga och inkluderande samhällen

En plats för nyfikenhet och ambitioner med utbildningar som förbereder för framtiden.

Förskollärarutbildning med interkulturell profil, inriktning nationella minoriteter och romani chib Efter avklarad utbildning får du en förskollärarexamen och kompetenser om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Genom utbildningens profiler, interkulturalitet och bildning, utvecklar du speciella kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för undervisning och lärande. Utöver en akademisk examen får du kunskaper som kan användas på flera områden i samhället. Läs om ämnets forskning
Förskollärarutbildning med interkulturell profil, inriktning nationella minoriteter och romani chib FRÅGOR OCH SVAR OM UTBILDNINGEN {"id":"12_1f3354e2194d3410756ef6b1_12_4a51d3151799e35bc3b159eb","isOffline":false,"isOnline":true,"baseRouteUri":"/appresource/4.5f4e3475194ac9c12a6e111/12.4a51d3151799e35bc3b159eb","baseViewUri":"/program--kurser/program/grund/forskollararutbildning-med-interkulturell-profil-inriktning-nationella-minoriteter-och-romani-chib?sv.target=12.4a51d3151799e35bc3b159eb&sv.12.4a51d3151799e35bc3b159eb.route=%2F","baseResourceUri":"/webapp-files/se.soleilit.ExpandableDecoration/1.1.2"} {"id":"12_1f3354e2194d3410756ef6b1","name":"FRÅGOR OCH SVAR OM UTBILDNINGEN","level":"h2","openOnQuery":true,"queryParameter":"query"} !function(){var e=document.head||document.getElementsByTagName("head")[0],t=document.createElement("link");t.rel="stylesheet",t.type="text/css",t.href="/webapp-resource/4.5f4e3475194ac9c12a6e111/360.6c094ee11884c7cc3597ce00/1686636485100/webapp-assets.css",e.appendChild(t)}(); Vilken typ av lärarexamen får jag? Förskollärarutbildning med interkulturell profil med inriktning nationella minoriteter och romani chib leder till en förskollärarexamen med interkulturell profil. Vad innebär VFU och under vilka terminer kommer jag att läsa det? I terminerna 1, 2, 3, 5 och 6 har du verksamhetsförlagd utbildning (VFU), det vill säga den praktiska delen av utbildningen då du är ute i en förskola. VFU-perioderna är mellan 3 och 5 veckor långa. Där får du delta i alla delar av verksamheten och planera, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet med barnen med stöd av en handledare. Totalt har du cirka 20 veckors VFU. På högskolan finns en VFU-lärare som hjälper dig att se din utveckling i lärarprofessionen. Läs mer om VFU här . Kan jag vidareutbilda mig efter utbildningen? Om du vill bygga vidare på din förskollärarexamen finns möjlighet att söka vidare till studier på avancerad nivå. På Södertörns högskola finns program på avancerad nivå inom pedagogik och praktisk kunskap. Med en förskollärarexamen kan du även vidareutbilda dig till speciallärare och specialpedagog. Utbildningen består av sju terminer och innehåller utbildningsvetenskap (60 hp), det förskolepedagogiska uppdraget (120 hp) samt samt den praktik som kallas verksamhetsförlagd utbildning (VFU, 30 hp). Utbildningen följer de nationella målen för en förskollärarexamen. Du får även kunskaper att leda pedagogiskt arbetet i förskolan med inriktning på nationella minoriteters rättigheter, historiska och nutida situation. I varje kurs kommer du att lära dig ett antal ord och fraser i språket romani chib. Genom studier i utbildningsvetenskap utvecklar du kunskaper kopplade till förskollärarens yrkesroll. I det ingår omsorg, lärande, ledarskap, värdegrund, barnens rätt till deltagande samt hur konflikter uppkommer och hanteras. Förskolepedagogiskt område innehåller kunskapsområden som språk, matematik, natur och teknik i förskolan. Den interkulturella profilen är ständigt närvarande och du kommer att få diskutera olika slags interkulturella frågor och utmaningar. I utbildningen ingår estetiska uttrycksformer som bild, dans, drama och musik. Det hjälper dig träna förmågan att genomföra lärandeaktiviteter som är varierande, lustfyllda, kreativa och konstnärliga. De estetiska uttrycksformerna är även värdefulla inslag för utbildningens andra profilområde, bildning. VFU – Verksamhetsförlagd utbildning Under utbildningen kommer du ha fem perioder med verksamhetsförlagd utbildning (VFU). VFU genomförs i Stockholms län och placeringen tilldelas av högskolan inför den första VFU-kursen termin 1. Under VFU-perioden omsätter du dina teoretiska studier i den praktiska verksamheten på förskolan. Du kommer att planera, genomföra och utvärdera olika moment inom förskolläraryrket med stöd av handledare. Totalt har du 20 veckors VFU. På högskolan finns en VFU-lärare, som hjälper dig att se din utveckling i lärarprofessionen. Det finns även möjlighet att göra en del av din VFU utomlands. Under utbildningens sista termin utför du ett självständigt arbete där du planerar och genomför ett vetenskapligt projekt inom det förskolepedagogiska området. Termin 1 Förskolan och förskolläraruppdraget 7,5 hp; Pedagogiska perspektiv på språk i förskolan 6hp VFU 1: Förskolan och förskollärarrollen 6 hp; Lek, lärande och estetisk verksamhet 10,5 hp Termin 2 Sociala relationer, lärande och omsorg i förskolan 10,5 hp; VFU 2: Lek, omsorg och estetisk verksamhet 4,5 hp; Barn och barndomshistoria 7,5 hp; Bilder av barnet och perspektiv på lärande och omsorg 7,5 hp Termin 3 Individen, gemenskapen och den pedagogiska miljön 7,5 hp; Pedagogiskt ledarskap och kommunikation i förskolan 7,5 hp; Den heterogena förskolan – konflikt, möjligheter och utmaningar 7,5 hp; VFU 3: Undervisning och omsorg i förskolans inkluderande arbete 7,5 hp Termin 4 Barns lek och existentiella frågor 7,5 hp; Matematik i förskolan 7,5 hp; Barn, språk och kommunikation 1 7,5 hp; Förskolepedagogisk uppsats 7,5 hp Termin 5 Natur och teknik med utomhuspedagogik 13,5 hp; VFU 4: Förskolepedagogiskt arbete 4,5 hp; Projektarbete i förskolan 6 hp; Barn, kultur och interkulturalitet 6 hp Termin 6 Barns språk och kommunikation 2, 7,5 hp; Fördjupning av estetisk verksamhet, 7,5 hp ; VFU 5: Förskolepedagogiskt arbete – språk, meningsskapande och estetik, 7,5 hp; Matematikdidaktiskt arbete i förskolan, 7,5 hp Termin 7 Att beforska förskolan, vetenskapsteori och metod, 7,5 hp; Självständigt vetenskapligt arbete, 15 hp; Förskola i förändring, 7,5 hp Via länken kan du söka upp kursplaner och litteraturlistor för programmets kurser. Du söker med enskilda kursens titel som du hittar ovan. Arbetssätt Utbildningen ges på heltid under 3,5 år. Undervisningen sker främst i form av seminarier, föreläsningar, laborationer, exkursioner, estetisk verksamhet och praktiska övningar. Under VFU-perioderna är du på en förskola på heltid. Examinationsformerna är varierande med självständiga- och grupparbeten, både skriftligt och muntligt. Utbildningen tar in cirka 25 studenter vid respektive antagningsomgång. Större delen av kurslitteraturen är på svenska, men det förekommer även kurslitteratur på engelska.
Förskollärarutbildning med interkulturell profil, inriktning nationella minoriteter och romani chib Drygt en miljon människor i Sverige har bakgrund i någon av de fem svenska nationella minoriteterna. Det innebär att många barn i förskolan också tillhör någon av de grupper som har nationell minoritetsstatus. Utbildningen ger dig en förskollärarexamen och en särskild kompetens i att skapa en inkluderande miljö för nationella minoriteter och dessutom leda arbete i förskolan med kunskaper om nationella minoriteters rättigheter. Du kommer även att få lära dig ord och fraser på romani chib. Profil mot interkulturalitet och bildning Vår interkulturella profil genomsyrar hela programmet och utvecklar din förmåga att arbeta med barns olika förutsättningar och erfarenheter. Du får kunskap och möjlighet att utveckla ett förhållningssätt som tar hänsyn till allas lika värde och villkor. Det gör att du kommer kunna möjliggöra en lärandemiljö som blir en mötesplats där barnen ges möjlighet att utveckla förståelse för varandras olika förutsättningar. Bildningsprofilen innebär att du och dina kurskamrater diskuterar innehållet i kurserna och ställer det i relation till samhället i stort. Det betyder också att du reflekterar kring uppdraget som förskollärare och din utveckling. Vad fokuserar programmet på? Barns lek och lärande. Omsorg och undervisning. Barns språkutveckling. Att leda pedagogiskt arbete. Genom utbildningen får du kunskaper, färdigheter och praktiska erfarenheter som är viktiga i arbetet som förskollärare. Då språket är en av förskollärarens främsta arbetsredskap får du under dina studier utveckla ditt språk, både i tal och i skrift. Inriktningen mot nationella minoriteter och romani chib kommer ge dig kunskaper i att leda ett mer inkluderande arbete i förskolan. VFU på Lärarutbildningen