Forskningsprojekt och publikationer

Här kan du läsa mer om aktuella projekt och ta del av forskningsrapporter och andra publikationer från forskare vid Centrum för praktisk kunskap.

Publikationer rörande forskning från Centrum för praktisk kunskap publiceras löpande i publikationsdatabasen DiVA.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Existensfilosofins plats i hälso- och sjukvården: exemplen Tyskland, Danmark och Sverige

Projektets syfte är att med hjälp av empiriska och begreppsliga studier undersöka på vilket sätt existentiella frågor framträder och hanteras i hälso- och sjukvården och på vilket sätt existensfilosofiska teorier kan bidra till en ökad förståelse för utsatta människors situation i dessa sammanhang. Projektet fokuserar på tre specifika praktiker inom tre områden och de livsavgörande valsituationer som där kan uppstå: screening för Downs syndrom i mödravården, vårdkoordinatorns roll i vården av svårt sjuka och dödshjälp i samband med palliativ vård (i det sistnämnda fallet rör det sig om en praktik som flitigt diskuterats men inte legaliserats i något av de tre länderna). I projektet anläggs ett komparativt perspektiv med empiriska studier i Tyskland, Danmark och Sverige motiverat av skillnader i historisk bakgrund dels politiskt och dels vad gäller den ställning som filosofin i allmänhet och särskilt existensfilosofin har haft i de olika länderna.

Medverkande: Fredrik Svenaeus, Martin Gunnarson, Anna Wennergren

Kollektivets fronesis. En undersökning av kollektivitet, beslutsfattande och professionella överväganden i välfärdsyrken i Sverige och Tyskland

Projektet undersöker på vilket sätt praktisk kunskap kan vara kollektiv, och i så fall på vilket sätt denna kunskap uttrycks och förstås. Projektet kombinerar filosofiska undersökningar av begreppet ”kollektiv fronesis” med en studie av hur lärare och poliser i Sverige och Tyskland förhåller sig till kollektivitet i sin yrkesutövning.

Medverkande: Jonna Lappalainen (projektledare), Anna-Mia Bergkvist, Eva Schwarz

The Phenomenology of Suffering in Medicine: Explorations in the Baltic Sea Region

I projektet undersöks hur begreppet lidande inom medicinen och etiken kan uttolkas och studeras med hjälp av fenomenologiska modeller. Lidande är inte bara en kroppslig erfarenhet utan också ett sätt att vara i världen på för den som är sjuk. I projektet kombineras filosofiska analyser med empiriska studier av berättelser om sjukdom och lidande från medicinsk undervisning och praktik vid olika universitetssjukhus i Östersjöområdet.

Medverkande: Fredrik Svenaeus

Hästkulturer i omvandling. Interaktion och etik mellan människa och häst i Sverige och Polen

Relationen mellan människa och häst är under omförhandling vilket kan avläsas i samtidens diskussioner om hästvälfärd, fenomen som hästassisterade ledarskapsutbildningar och terapier samt ifrågasättandet av det traditionella ridutbildningssystemet. Här genereras nya förhållningssätt, etiker och språkliga begrepp som belyser hur människan ompositionerar sig i relation till hästen och till vedertagna traditioner runt den. I fyra komparativa delstudier undersöks denna förändring på några kunskapsfält där tradition möter nytänkande i Sverige och Polen. Projektet utvecklar teorier och metoder inom ämnet den praktiska kunskapens teori och vill samtidigt fördjupa förståelsen för de komplexa kunskapskulturer som människan skapar runt hästen.

Medverkande: Ulla Ekström von Essen

Att vara och bli. Ett fenomenologiskt perspektiv på förskolepedagogikens formativa dimensioner i Sverige och Tyskland

Projektet undersöker i fyra delprojekt hur förskolebarn, förskollärare och förskollärarstudenter förstår sig själva som subjekt i bildningsprocesser. Forskningen fokuserar på hur aktörer inom förskolepedagogiken påverkas i sitt lärande av pågående förändringar i synen på kunskap, lärande och professionalitet. I detta tvärvetenskapliga projekt förenas empirisk forskning i Stockholm och Berlin med fenomenologisk-filosofisk reflektion över bildningsbegreppet.

Medverkande: Eva Schwarz (projektledare), Jonna Bornemark, Beatriz Lindqvist, Maria Pröckl

Vi har en egen skriftserie, Studies in Practical Knowledge,länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster med flera volymer som tar upp teman som kropp och kunskap, känslor och kunskap, narrativitet och evidens, yrkeskunnande och yrkesroll samt bildning och lärande.

Inifrån och utifrånlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Den här boken handlar om praktisk kunskap i förskolan. Kärnan i boken utgörs av texter, skrivna av förskollärarstudenter med yrkeserfarenheter från förskolan. Texterna, som är skrivna enligt den metod för processkrivande som vuxit fram på Centrum för praktisk kunskap, utgår från ett inifrån- perspektiv där den egna praktiken undersöks på djupet i dialog med aktuell teoribildning. Dessa texter kombinerar på så vis inifrånperspektivet med ett utifrån- perspektiv där mer generella frågor som professionalitet, barnsyn, värdegrund och etik utvecklas. Boken innehåller också flera bidrag från forskare i praktisk kunskap som på olika sätt utvecklar teman i dialog med studenttexterna varpå dessa sätts i relation till mer övergripande kunskapsteoretiska och samhälleliga perspektiv.

Redaktör: Lotte Alsterdal och Maria Pröckl

Vad är praktisk kunskap?länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Antologin beskriver och fördjupar forskningsfältet praktisk kunskap med tonvikt på frågor kring yrkeskunnande och utbildning. Medverkande är lärare, forskare och magisterstudenter vid Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola. Perspektiven i bokens olika bidrag är företrädesvis humanistiska, bland nyckelbegreppen märks praktisk visdom, tyst kunskap, känslor och kunskap, erfarenhet, reflektion, fenomenologi, hermeneutik, bildning, dilemma, dygdeetik, berättelse och essä.

Redaktörer: Jonna Bornemark och Fredrik Svenaeus

Psykoterapeutens & psykoanalytikerns praktiska kunskaplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Idag står alla som arbetar inom de mellanmänskliga yrkena inför en ny utmaning: kravet på "evidensbasering". Begreppet har väckt debatt, inte minst på psykoterapins område. Men när allt fokus läggs på frågan om vilken vetenskaplig grund dessa yrken vilar på riskerar diskussionen att tappa kontakten med själva verksamheten: Vad ska egentligen en duglig psykoterapeut eller psykoanalytiker kunna? De senaste vetenskapliga rönen från hjärnforskningen? De mest effektiva teknikerna för symptomlindring? Vilken betydelse har den praktiska kunskap som ligger i själva bemötandet, och arbetet i relationen tillsammans med klienten?

Redaktör: Christian Nilsson

Reflektionens gestaltlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

I reflektionen (jfr. lat. reflectere, återkasta) bemöter vi aktivt våra egna tankar genom kritisk prövning, vilket är centralt i kunskapsprocesser. Reflektionen fungerar därför både som ett praktiskt redskap inom till exempel pedagogiken och en teoretisk utgångspunkt för bland annat filosofin, men framförallt har reflektionen kreativa inslag. Därför fokuserar bidragen i den här antologin på konstnärliga uttryck inom konst, litteratur, film, arkitektur och dans. De medverkande är litteraturvetare, filosofer, idéhistoriker, medievetare och danshögskolelärare.

Redaktör: Kristina Fjelkestam

Kentauren: Om interaktion mellan häst och människalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Att i galopp flyga fram över ängen, att med svettpärlorna droppandes i pannan med gemensamma krafter få timmerlasset över sjön eller att som 8-åring för första gången få upp hästens hov och kratsa den med en splitterny hovkrats – detta är bara några bilder av det mångfacetterade kunskapsfältet mellan människa och häst som undersöks i antologin Kentauren. Om interaktion mellan häst och människa.

Den här boken beskriver och analyserar den praktiska kunskapen mellan häst och människa i ett humanistiskt och tolkande perspektiv. I de olika bidragen får vi möta ridlärarens, filosofens, idéhistorikerns, mimarens, etnobiologens, häst-dressörens och terapeutens berättelser om vad det är som händer i interaktionen mellan häst och människa och hur denna kan begreppsliggöras.

Redaktörer: Jonna Bornemark och Ulla Ekström von Essen

Omtankar: Praktisk kunskap i äldreomsorglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Boken inleds med sju reflekterande berättelser skrivna av omsorgspersonal om dilemman de möter i sitt arbete. Dilemman i den mening som ges i texterna är svårbedömda situationer där det inte finns några enkla lösningar och där författaren själv är involverad som handlande aktör. Under flera års tid samarbetade vi lärare och forskare vid Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola i en serie vidareutbildningar med anställda i äldreomsorgen i Huddinge kommun.

Att uppmärksamma och undersöka praktisk kunskap är att rikta blicken mot handlingar med kraft att göra skillnad i enskilda människors vardag. Praktisk kunskap kommer ur de erfarenheter vi gör i livet och hur vi förhåller oss till och ansvarar för dem. Det är kunnande som bottnar, och som utvecklingsarbeten och omtankar kan ta avstamp i.

Redaktör: Lotte Alsterdal

The Body as Gift, Resource, and Commodity: Exchanging Organs,Tissues, and Cells in the 21st Centurylänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Departing from three metaphors—the body as gift, resource, and commodity—the book explores the contemporary exchange of organs, tissues, and cells. Although the gift is the sanctioned metaphor for donating parts of the body, the underlying perspective from the side of states, authorities, and the medical establishment often seems to be that the body shall be understood as a resource. But medicine, as some of the contributors to this book show, is not sealed off from the market economy. Increasingly, therefore, body parts become commodities on legal as well as illegal markets.

The chapters of the book are arranged in a way that presents, one after the other, the three metaphors of the body, starting with the body as gift, proceeding by way of the body as resource, and ending in the body as commodity. Although all three metaphors as ways of conceptualizing and making use of the human body can be found throughout human history, the present drive of commercialization will increasingly force us to identify and scrutinize the way these metaphors are used. Not only in addressing the fascinating question of what kind of an object (subject) the human body is, but also in trying to decipher what interests lurk behind the use of the metaphors in question when claiming that human bodies, organs, tissues, and cells are gifts, resources or commodities. The ambition of this volume is to address and remedy the need of a hermeneutics not only of depth, but also of suspicion, in the case of organ transplantation and other medical technologies involving the transfer of human tissues and cells.

Redaktörer: Fredrik Svenaeus, Marin Gunnarsson

Klassiska texter om praktisk kunskaplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Klassiska texter om praktisk kunskap är det allra första försöket att i bokform sammanställa texter som är centrala för den praktiska kunskapens teoribildning. Antologin består av 13 översättningar av olika tänkare från främst filosofi och vetenskapsteori, som undersöker den praktiska kunskapen i förhållande till språk, tänkande och känslor. Frågeställningarna rör teman som expertis, skicklighet, synen på arbete, språklöshet och etik. Genom att på detta sätt sammanställa dessa texter inom en mycket ung forskningsdisciplin väcker antologin, med ny skärpa, frågor om hur praktisk kunskap ska förstås och formuleras inte bara i sin praktik utan också i sin teori. Det framgår att fältet redan rymmer intressanta motsättningar och gemensamma frågeställningar, till exempel om hur expertis ska värderas, om hur olika former av praktisk kunskap värderas på olika sätt och om vad det egentligen innebär att förstå arbete som självförverkligande.

Redaktörer: Hjertström Lappalainen, Jonna

Södertörns högskolas forskningsdatabas