Bibliotek förmedlar kunskap, information, litteratur och kultur till andra människor. Forskningen på högskolan i ämnet Biblioteks- och informationsvetenskap står på en humanistisk och samhällsorienterad grund, där vi utforskar kunskapande, läspraktiker i olika former och hur lärande sker i praktiken inom professionella sammanhang. Bibliotekarien i allmänhet, och skol- och lärosätesbibliotekarien i synnerhet, utvecklar en pedagogisk kompetens kring människors läsning, lärande, språkutveckling, informationssökning, kunskapsförmedling, källkritik, samt livslånga bildningsresa.
Bibliotek, läsning och lärande är ett brett forskningstema som omfattar flera studier. Den tidigare forskningen är inriktad på människors fritidsläsande och läspraktikernas olika logiker. Temat rymmer även studier kring hur högskolebibliotekarier samverkar med högskolelärare inom undervisning i akademiskt läsande och skrivande. Andra studier handlar om bibliotekens roll som noder i medborgarnas lärande av digital kompetens och om hur dessa satsningar kan förstås i relation till medborgerlig bildning och demokrati. Forskningen om skolbibliotek knyter an till skolforskningen och beaktar skolbibliotekets roll för likvärdighet, utbildning och bildning för eleverna. Fenomenet arbetsplatsbibliotek och dess framtida möjligheter inom läsning och medie- och informationskunnighet för vuxna granskas i en studie mot bakgrunden av arbetslivets senmoderna förändringar och utmaningar. Ytterligare en studie handlar om representation och orättvisa på bibliotek utifrån ett dygdeetiskt och kritiskt perspektiv.