Varför programmet?

Genom dina ämneskunskaper hjälper du eleverna att förstå och vidga världen

Att vara grundlärare i årskurs 4-6 innebär att du har stor möjlighet att påverka unga elevers utveckling. Du möter barn mellan 9-13 år och blir en viktig del i deras lärande. Det är en ålder, där eleverna går från barn till ungdom och samhället runtomkring ses i ett större perspektiv. Genom dina fördjupade ämneskunskaper hjälper du eleverna att förstå och vidga världen. Utbildningen har en interkulturell profil och gör dig till en kvalificerad lärare med god pedagogisk kompetens.

Vår interkulturella profil genomsyrar hela programmet och utvecklar din förmåga att arbeta med elevers olika erfarenheter. Du får en kunskap och ett förhållningssätt som tar hänsyn till allas lika värde och villkor. Det gör att du kommer kunna möjliggöra en lärandemiljö som blir en mötesplats där eleverna ökar sin förståelse för varandra. Du blir samtidigt eftertraktad på en arbetsmarknad som har stort behov av lärare som är utbildade för ett samhälle i ständig förändring.

Årskurs 4-6 är en period då barnen behöver stöd i övergången från grundläggande till mer abstrakta kunskaper. Det innebär bland annat att du får kunskap om hur du undervisar i olika ämnen: svenska, engelska, matematik och SO eller NO. Du får verktyg att leda elevers lärande utifrån deras individuella förutsättningar. Det handlar till exempel om utmaningen att hantera språkliga skillnader mellan olika grupper och hur du pedagogiskt stimulerar elever med funktionsvariationer. I årskurs 6 får eleverna betyg för första gången. Genom att lära dig hur du använder bedömningsverktyg kommer du också se om din undervisning har gett de resultat som var avsett.

Svenska språket är en grundlärares främsta arbetsredskap och dina språkliga förkunskaper är viktiga för att kunna stärka barnens fortsatta utveckling. Under utbildningen fortsätter du utveckla ditt eget språk, både i tal och skrift, genom kurs- och skönlitteratur samt genom muntliga framställningar.

Du kommer ha fyra praktikperioder, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med en handledare som stöd. VFU genomförs i Stockholms län enligt samverkansavtal, placeringen tilldelas av högskolan inför första VFU-kursen. Genom VFU:n provar du på läraryrket och omsätter dina teoretiska kunskaper i praktiken. Du har även kontakt med en VFU-lärare från högskolan som blir ett viktigt bollplank för ditt framtida yrke som lärare. Det finns även möjlighet att göra en del av din VFU utomlands.

Samtliga lärarutbildningar på Södertörns högskola har två profiler – Interkulturalitet och Bildning.

Interkulturell profil

Den svenska förskolan och skolan har länge utgjort en plats där människor med olika bakgrund, erfarenheter samt sociala och kulturella villkor möts. Under utbildningen diskuteras många olika aspekter av kultur och interkulturalitet. Utbildningen lägger särskilt fokus vid förskolans, skolans och fritidshemmets demokrati- och värdegrundsarbete. Den interkulturella profilen innebär att du under studietiden kommer att arbeta med områden som etnicitet, klass, kön, sexualitet och generation. Samt reflektera kring hur dessa områden samverkar. Du kommer förberedas för arbete i komplexa miljöer där du möter barn och elever med olika bakgrund och erfarenheter. Du utvecklar kunskap och kompetens för att anpassa lärandet därefter.

Du ställs för frågor som: Hur kan jag som lärare både respektera kulturella skillnader och universella mänskliga rättigheter i min undervisning? Hur kan jag utmana kulturella normer utan att samtidigt förstärka dem? Hur kan jag hantera konflikter mellan individers rätt till åsiktsfrihet utan att kränka eller diskriminera vissa grupper?

Läs mer om lärarutbildningens interkulturella profil i filen nedan.

Lärarutbildningens interkulturella profil Pdf, 137.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Bildningsprofil

I all pedagogisk verksamhet är den personliga kontakten med barn och ungdomar central. Det gör din personliga utveckling som förskolelärare eller lärare särskilt viktig. Bildningsprofilen innebär bland annat att du diskuterar och reflekterar kring innehållet i kurserna, uppdraget som pedagog och din egen personliga utveckling. Du får bland annat diskutera viktiga begrepp som inkludering, delaktighet, normalitet och särskiljande.

Genom möten med människor med olika bakgrund och möten mellan din egen erfarenhet och vetenskap, ges du tillfällen att utveckla din förmåga till förståelse av andra och dig själv. Du övar din förmåga till självreflektion – en färdighet som gör dig till en bättre lärare.

Läs mer om lärarutbildningens bildningsprofil i filen nedan.

Lärarutbildningens bildningsprofil Pdf, 134.2 kB, öppnas i nytt fönster.