Studieuppehåll & studieavbrott

Vill du avbryta dina studier eller ta en paus ifrån studierna? Här följer information om vad du behöver göra.

Har du bestämt dig för att ta en paus från dina studier?

För att beviljas ett studieuppehåll med platsgaranti så behöver du ha särskilda skäl för detta, du kan läsa mer om vad som gäller i Rättigheter och SkyldigheterPDF under "11.3 Studieuppehåll med platsgaranti".

Platsgaranti gäller endast om de kurser som du ska läsa inom din utbildning finns tillgängliga den period du önskar återkomma till studierna samt att du meddelat din utbildning att du vill återuppta dina studier senast 15 april inför kommande hösttermin eller senast 15 oktober för kommande vårtermin. Läser du ett program som startar en gång per år behöver ett studieuppehåll vanligen vara minst ett år. Kontakta ditt utbildningsprogram eller kurs för mer information.

Om du inte har ett särskilt skäl så som det beskrivs i dokumentet Rättigheter och skyldigheter kan du fortfarande ta ett studieuppehåll men detta blir då utan platsgaranti och du kan då återkomma till studierna enbart i mån av plats till önskad period.

Om du vill ansöka om studieuppehåll ber du om att få en blankett för ansökan om studieuppehåll genom att mejla till Infocenter på e-post info@sh.se. Ifylld blankett ska sedan mejlas till kursens eller programmets funktionsmejl alternativt mejlas tillbaka till info@sh.se

Har du bestämt dig för att avbryta dina studier?

Att avbryta studierna innebär att du helt avsäger dig din plats på kurs eller program.

Tre veckor in på programstart eller kursstart kan du göra ett så kallat tidigt studieavbrott. Gör du studieavbrott efter de första tre veckorna på kurs eller program gör du ett studieavbrott. Du kan läsa mer om skillnaderna i Rättigheter och SkyldigheterPDF under "11.5 Studieavbrott” 

Om du vill göra studieavbrott ber du om att få en blankett för ansökan om studieavbrott genom att mejla till Infocenter på e-post info@sh.se. Ifylld blankett ska sedan mejlas till kursens eller programmets funktionsmejl alternativt mejlas tillbaka till info@sh.se

Samtliga blanketter med ansökningar ska skrivas ut och fyllas i. Du kan därefter skanna in och skicka ansökan på mejl till ditt program eller din kurs funktionsmejl alternativt till info@sh.se
Kan du inte skriva ut din blankett kan du hämta en blankett i Infocenter på högskolan.

Om du vill diskutera din studiesituation får du gärna vända dig till en studie- och karriärvägledare innan du tar ett beslut.

CSN

Glöm inte att anmäla till CSN om du tar ett studieuppehåll eller avbryter dina studier så att du slipper bli återbetalningsskyldig. Du har nämligen enbart rätt till studieersättning under tiden du studerar.

På CSN:s hemsida kan du läsa mer om avbrott och uppehåll i studiernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster