Tvåstegsverifiering

Tvåstegsverifiering/MFA (multi-factor authentication) är obligatoriskt på Södertörns högskola. Det finns för att öka säkerheten för ditt studentkonto. Tvåstegsverifiering innebär att du loggar in i två steg: först med ditt användarnamn och lösenord, därefter med en kod eller godkännande via en app i din telefon.

Tvåstegvarifiering

För att aktivera tvåstegsverifiering behöver du tillgång till en mobiltelefon som kan installera appar från App Store eller Google Play. Ladda ned och installera appen Microsoft Authenticator - Microsoft Support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Appen Microsoft Authenticator är gratis! Och tänk på att inte radera appen i mobilen efter att du aktiverat den.

Du kan aktivera Microsoft Authenticator direkt i telefonen. Men har du en dator också kan det vara lättare att använda både dator och mobiltelefon för att sätta upp mobiltelefonens Microsoft Authenticator. På en dator kan det vara lättare att skriva in lösenord med mera.

Om du av någon anledning inte har möjlighet att ha en mobilapp för tvåstegsverifiering, kontakta Infocenter.

Steg 1: Ladda ned Microsoft Authenticator från iOS App Store eller Google Play.
a) Direktlänk till nedladdningssidan i Google Play Länk till annan webbplats..
b) Direktlänk till nedladdningssidan i iOS App Store Länk till annan webbplats..

Steg 2: Nedan ser du en video som visar hur du aktiverar tvåstegsverifiering från mobil.

Steg 1: Ladda ned Microsoft Authenticator från iOS App Store eller Google Play.

Android
Om du vill installera Authenticator-appen på en Android enhet skannar du QR-koden nedan

qrkod tvåstegsvarifiering

iOS
Om du vill installera appen Authenticator på For iOS skannar du QR-koden nedan.

qr kod iphone tvåstegsvarifiering

Steg 2: Nedan ser du en video som visar hur du aktiverar tvåstegsverifiering från dator.

På länken https://mfatest.prod.sh.se Länk till annan webbplats.kan du testa din tvåstegsverifiering.

Om du har tvåstegsverifiering korrekt uppsatt blir du ombedd att logga in med den och kommer till en sida som bekräftar att du är inloggad.

Om du inte har det blir du ombedd att sätta upp Microsoft Authenticator.

Om du har problem - läs mer under "Återställ tvåstegsverifiering vid problem".

Om du tappat din mobil eller har andra problem med din tvåstegsverifiering kan du hämta ut ditt SH-konto här. Länk till annan webbplats. Då återställs även din tvåstegsverifieringsmetod och du får aktivera den igen.

Du kan se vilka enheter (mobiltelefoner) som har tvåstegsverifieringsmetoder kopplade till ditt SH-konto på

https://mysignins.microsoft.com/security-info Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Här kan du lägga till flera autentiseringsmetoder (om du till exempel skaffar en ny mobiltelefon).

Du kan också ta bort kopplade Microsoft Authenticator på enheter som du inte längre har tillgång till.

säkerhetsinformation authenticator

Frågor:

  1. Tvåstegsverifiering fungerar inte
  2. Måste jag ha internetuppkoppling på mobiltelefonen?
  3. Jag har tappat bort/bytt mobiltelefon
  4. Kan jag ha Microsoft authenticator på flera enheter?
  5. Jag kan inte ha Microsoft authenticator, vad gör jag då?
  6. Numret som ska skrivas in döljs av meddelande från Microsoft authenticator, vad ska jag göra?

Svar:

1. Tvåstegsverifieringen fungerar inte
a. Kontrollera att datorn och mobiltelefonen har internetuppkoppling
b. Rensa cachen i webbläsaren
c. Återställ tvåstegsverifieringen

2. Måste jag ha internetuppkoppling på mobiltelefonen?
Svar: nej, men om du inte har internetuppkoppling kan du inte ta emot begäran om inloggning i Microsoft Authenticatorappen. Då får du välja att logga in med kod istället. Se film nedan för instruktioner.


3. Jag har tappat bort enheten eller gått vidare till en ny enhet. Hur gör jag för att kontrollera att meddelanden inte fortsätter att gå till min gamla enhet?

Svar: när du lägger till Authenticator på din nya enhet tar du inte automatiskt bort appen från din gamla enhet. Det räcker inte med att ta bort appen från din gamla enhet. Du måste både ta bort appen från din gamla enhet OCH gå in på My Sign-Ins (microsoft.com) Länk till annan webbplats. och ta bort den gamla enhetens Microsoft authenticator.


4. Kan jag ha Microsoft authenticator på flera enheter?
Svar: ja, det kan man ha.

5. Jag kan inte ha Microsoft authenticator, vad gör jag då?
Svar: kontakta Infocenter här.

6. Numret som ska skrivas in döljs av meddelande från Microsoft authenticator, vad ska jag göra?

Svar: välj alternativet "Jag kan inte se numret" i meddelandet så att du kan se inloggningsskärmen och det nummer du behöver välja. Uppmaningen visas igen efter 3 sekunder och du kan sedan välja rätt nummer.