Storslaget måleri med avtryck från 1960-talets New York
Med ett konsekvent och målmedvetet måleri slog Barbro Östlihn igenom i New Yorks konstvärld på 1960-talet. Nu visas hennes monumentala målningar på Göteborgs konstmuseum. Utställningen är forskningsbaserad och utgår från konstvetaren och Södertörnforskaren Annika Öhrner doktorsavhandling. Öhrner har co-curerat utställningen i samarbete med Per Dahlström vid museet.
Barbro Östlihns (1930–1995) stora dukar visas för första gången på nästan tjugo år i utställningen Barbro Östlihn. New York Imprint. Östlihns konstnärskap har de senaste decennierna alltmer kommit att framstå som ett av efterkrigstidens mest självständiga och konsekventa. Till Manhattan och New York kom hon i början av 1960-talet, en tid då staden var under stor förändring.
− För att lära känna New York tog Östlihn långa promenader utmed gatunätets rutsystem. Med kameran i beredskap kunde hon fotografera staden och dess arkitektur. Genom fotografierna re-organiserade hon sedan fasaderna på den tvådimensionella duken, säger Annika Öhrner vars avhandling Barbro Östlihn och New York: konstens rum och möjligheter (Uppsala universitet, 2010) varit utgångspunkt för utställningen.
Ett unikt konstnärskap
Annika Öhrner berättar att Barbos Östlihn drog upp en helt egen fåra i måleriet då hon konfronterades med Manhattan vid ankomsten dit 1961.
− Hon arbetade i centrum av de kretsar i USA där konsten omförhandlades vid tiden. Östlihn använde fotografi för att konstruera visuella format för målningarna ur de fasader hon passerade. Många av hennes motiv, husen, försvann sedan efterhand i den intensiva stadsomvandlingen på Manhattan och i Stockholm. Målningarna upprättar ett starkt spänningsfält med betraktaren. Intresset för utställningen är stort och för mig som forskare har det varit oerhört intressant att se hur konstnärskapet nu, med decenniers fördröjning, tar plats i samtiden, säger hon.
Utställningen är öppen fram till 25 september på Göteborgs konstmuseum. Till utställningen har det också producerats en katalog med bilder ur konstnärens skissböcker och en nyskriven text av Annika Öhrner.
Recensioner och reportage
P1 Kultur reportage: Barbro Östlihn målade New York Länk till annan webbplats.
Dagens Nyheter: "Fängslande måleri i fascinerande belysning" Länk till annan webbplats. där skribenten kallar Barbro Östlihns måleri för djupt originell och fängslande konst"
- Expressen: "När man går nära framträder nya saker Länk till annan webbplats." - Hanna Johansson
- Göteborgs-Posten: Sara Arvidsson, ”Östlihn är mästerlig på konstmuseet” Länk till annan webbplats.,
- Konsten.net: Magnus Bons, Konsten.net, Länk till annan webbplats.
Sidan är uppdaterad
2022-04-07