Svenskarnas förtroende högt för krigsrapporteringen i de stora nyhetsmedierna
De stora svenska nyhetsmedierna har en stark position hos den svenska allmänheten, när det gäller krigsrapporteringen från Ukraina. Det visar en studie som medieforskarna Gunnar Nygren, Södertörns högskola, och Andreas Widholm, Stockholms universitet, och genomfört och som nyligen publiceras i 2022 års nationella SOM-undersökning från Göteborgs universitet.

Nästan nio av tio svenskar hämtar sina nyheter om konflikten i de stora dagstidningarna och etermedierna minst varje vecka. Förtroendet för mediernas bevakning av kriget är också högt. Undersökningen visar att ålder och sociala faktorer hos nyhetskonsumenten har betydelse när vi väljer att fördjupa oss i nyhetsflödet.
Högutbildade män i storstäder väljer gärna internationella medier, medan lågutbildade och äldre män i mindre tätorter gärna går till svenska alternativa nyhetssajter. Yngre människor hämtar oftast nyheter och opinionsmaterial om konflikten i sociala medier, men förtroendet för dessa samt för alternativa medier är lågt.
"Ändå är användningen av alternativa medier högre när det gäller krigsnyheter än för generell nyhetskonsumtion, något som kan hänga ihop med en brist på mångfald i de etablerade mediernas rapportering", skriver artikelförfattarna.
Ta de av hela SOM-antologin "Ovisshetens tid". Länk till annan webbplats.
Sidan är uppdaterad
2023-06-16