Dela

Facebook Mail Twitter

Taube och sjömansvisorna – källan till en unik svensk identitet

En skuta på glittrande böljor, en vals på en roslagsö eller en liten by förutan gata. Evert Taubes texter har format inte bara den svenska musikskatten, utan även den svenska nationella identiteten. En unik, maritim, identitet som inte finns någon annanstans, skriver författaren och journalisten Henrik Arnstad.

Svensk skärgård i skymningsljus

– Det är kanske svårt att förstå idag, men när det kommer till den här maritima, nationella identiteten kan jag inte se något annat som är mer unikt för Sverige än just Evert Taube och denna hysteri för sjömansvisor som var mellan 1920 och 1960, säger Henrik Arnstad, adjunkt vid Södertörns högskola.

Skapade, eller konstruerade, nationella identiteter är nästan uteslutande inlandsfokuserade, berättar han. När nationalismen växte fram under 1800-talets slut blev Dalarna idealbilden av den skapade svenskheten.

– I Dalarna var man skyddad från ”de andra”, det är det Dalarna vi ser på Skansen idag. Men så händer det här unika, när den moderna musikindustrin föds, att Taube får en jättehit med visan Karl Alfred och Ellinor och skivbolagen pumpar in mer pengar och det skapas en hysteri kring sjömansvisor. Man skrev hundratals sånger och satte sjömanshattar på sångare som troligen knappt satt sin fot på en båt. Och detta omformade den nationella identiteten, från Dalarna, till Bohuslän och Roslagen, säger han.

Taubes arvtagare

De flesta som vuxit upp i Sverige har en relation till Evert Taube och flera av de andra vissångare som följde i hans spår, som till exempel Lasse Dahlqvist, Harry Brandelius och Karin Juel. På 1970-talet kom trubadurer som Olle Adolphson och Cornelis Vreeswijk. För att inte tala om Håkan Hellström som fört arvet vidare in i 2000-talet.

– Det har blivit en svensk självklarhet att sjunga visor om hur det är att vara på sjön. Jag tror inte att det är någon slump att vi är världens mest fritidsbåtstäta land per capita efter Norge. Är man svensk så gillar man sjön. Populärkulturen är enormt inflytelserik när det kommer till att skapa identiteter men är utifrån nationella identiteter ofta förbisedd i forskningen, säger Henrik Arnstad.

Vill du lyssna på visorna som ingår i studien - listan finns på Spotify. Länk till annan webbplats.

Sjömansvisornas storhetstid sammanföll med en tid då svenska varvsindustrin blommade som bäst. Likaså de svenska redarna med fartyg som seglade världen över. Det var en tid då det var möjligt att diska sig över Atlanten.

– Det har påverkat oss och det har samregerat med den svenska exportindustrin där Sverige tidigt blev ett väldigt globaliserat land med företag som Ericsson, Alfa Laval, Atlas Copco, Asea och inte minst Svenska Tändsticksbolaget. Och det funkade bra ihop, den globaliserade svensken och den globaliserade svenska maritima nationaliteten. En svensk var internationell, kunde föra sig såväl i Buenos Aires som i Uddevalla, säger Henrik Arnstad.

Ett samhälle präglat av rasism

Men 1920-talets Sverige var också ett Sverige präglat av rasism. Sjömansvisorna var en del av detta samhälle och spelade en viktig i den konstruerade nationalismen. Även om Henrik Arnstad inte hittat några tecken på att Evert Taube medvetet deltog i nationalismens skapande av ett ”vi och dem” var visorna ett effektivt verktyg i den processen.

– Det finns uttryck för en rasism som var vanlig på den här tiden, och den var fruktansvärd. Men effektiv för att skapa vithet i den svenska nationaliteten, avslutar han.

Studien är publicerade i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Maritime History, i ett specialnummer om Norden och det maritima fältet, under vetenskaplig ledning av professor Leos Müller vid Centrum för maritima studier (CEMAS).

11 december arrangeras seminariedagen Till Havs - om havet, sjöfart och svenska nationella identiteter.

Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om: Historia

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2023-10-16