Genom teoretisk kunskap och breda perspektiv förbereds du för ett viktigt arbete
Programmet består av sju terminer och innehåller utbildningsvetenskap, det förskolepedagogiska uppdraget samt VFU, verksamhetsförlagd utbildning (praktik).
Genom studier i utbildningsvetenskap utvecklar du kunskaper kopplade till förskollärarens yrkesroll. Du lär dig bland annat om det dubbla uppdraget kring omsorg och lärande, ledarskap, värdegrund, barnens frihet och rätt till deltagande samt hur konflikter uppkommer och hanteras.
Kurserna i förskolepedagogik innefattar olika kunskapsområden som språkinlärning, matematikutveckling, natur och teknik. Den interkulturella profilen är ständigt närvarande och du kommer att få diskutera olika slags interkulturella frågor och utmaningar.
I utbildningen ingår estetiska uttrycksformer som bild, dans, drama och musik. Det hjälper dig träna förmågan att genomföra lärandeaktiviteter som är varierande, lustfyllda, kreativa och konstnärliga. De estetiska uttrycksformerna är även värdefulla inslag för utbildningens andra profilområde, bildning. Bildningsprofilen innebär att du och dina kurskamrater diskuterar innehållet i kurserna och ställer det i relation till samhället i stort. Det betyder också att du reflekterar kring uppdraget som lärare och din egen utveckling.
I början, mitten och slutet av utbildningen har du verksamhetsförlagd utbildning (VFU), det vill säga praktik. Där får du planera, genomföra och utvärdera olika moment inom förskolläraryrket. Totalt har du 20 veckors praktik med stöd av en handledare. Genom högskolan har du kontakt med en VFU-lärare, som hjälper dig att se din utveckling i lärarprofessionen.
Under utbildningens sista termin utför du ett självständigt arbete där du planerar och genomför ett vetenskapligt projekt inom det förskolepedagogiska området.
Förskolan och förskolläraruppdraget. 7,5 hp UA013G
Förskolans kunskapstraditioner.
6 hp 1333 UA
VFU 1: Förskolan och förskollärarrollen.
6 hp 1729ÖV
Lek, lärande och estetisk verksamhet.
10,5 hp 1731ÖV
Sociala relationer, lärande och omsorg. 10,5 hp UA016G
VFU 2: Lek, omsorg och estetisk verksamhet. 4,5 hp 1701ÖV
Barn och barndomshistoria. 7,5 hp 1700ÖV
Bilden av barnet och lyssnandets pedagogik. 7,5 hp 1311UA
Individen, gemenskapen och den pedagogiska miljön. 7,5 hp UA004G
Pedagogiskt ledarskap och kommunikation. 7,5 hp 1328UA
Den heterogena förskolan – konflikt, möjligheter och utmaningar. 7,5 hp 1329UA
VFU 3: Undervisning och omsorg i förskolans inkluderande arbete. 7,5 hp 1730ÖV
Barns lek och existentiella frågor. 7,5 hp ÖV055G
Matematik i förskolan. 7,5 hp 1757ÖV
Barn, språk och kommunikation 1. 7,5 hp ÖV010G
Förskolepedagogisk uppsats 7,5 hp 1753ÖV
Natur och teknik med utomhuspedagogik 13,5 hp ÖV045G
VFU 4: Förskolepedagogiskt arbete - natur, matematik och estetik. 4,5 hp 1789ÖV
Projektarbete i förskolan (tidigare: Det pedagogiska projektets etik och politik.) 6 hp ÖV046G
Barn, kultur och interkulturalitet i förskolan. 6 hp 1755ÖV
Barn, språk och kommunikation 2. 7,5 hp ÖV012G
Estetiska färdigheter. 7,5 hp ÖV068G
VFU 5: Förskolepedagogiskt arbete - språk meningsskapande och estetik. 7,5 hp ÖV011G
Matematikdidaktiskt arbete i förskolan. 7,5 hp 1759ÖV
Att beforska förskolan. 7,5 hp 1334UA Självständigt vetenskapligt arbete. 15 hp 1752ÖV Förskola i förändring 7,5 hp 1330UA
Arbetssätt
Utbildningen ges på heltid. Under praktiken är du på en förskola vilket innebär 40 timmar i veckan. Undervisningen sker främst i form av seminarier, föreläsningar, laborationer, exkursioner, estetisk verksamhet och praktiska övningar. Du examineras främst genom hem- och salstentamen men också genom självständiga arbeten och muntliga redovisningar.
Programmet tar in cirka 50 studenter varje termin. I undervisningen på högskolan tillhör du seminariegrupper med cirka 25 studenter. Större delen av kurslitteraturen är på svenska, men det förekommer även kurslitteratur på engelska.